10.5.11

Încă un pas: jurnal de glicemii

Astăzi am mai făcut un pas către ţintă. Spuneam că sunt un pacient rău şi că îmi e extrem de greu să ţin un jurnal de glicemii. De parcă numai glicemiile contează, ar trebui notate şi dozele de insulină, cantitatea de carbohidraţi (pe lângă detaliile legate de lipide, proteine, tipul de carbohidraţi), efortul fizic şi aşa mai departe. Glucometrul ţine minte ultimele 200 de glicemii (deşi nu are funţie de calculare a mediei glicemiilor) şi pompa ţine minte bolusurile. Cu toate astea, e nevoie de un jurnal pentru a ţine toată informaţia şi pentru a da o imagine de ansamblu.

De ce e atât de important un jurnal de glicemii? (bine, e mai mult decât un jurnal de glicemii, dar ar fi prea lung să-l numesc jurnal de glicemii, doze de insulină, carbohidraţi şi exerciţiu fizic şi cu siguranţă vreau să îl deosebesc de tipul acela de jurnal în care orice însemnare începe cu Dragă jurnalule...)

Şi totuşi de ce e atât de important? Pentru că munca de a ţine diabetul sub control e foarte asemănătoare cu munca unui jucător la bursă: identifici trenduri (tendinţe dacă vreti :) ) şi te foloseşti de ele. De exemplu: "după ce mănânc o masă bogată în lipide, glicemia mea creşte la 4 ore după masă" şi "preţul euro scade vara când expatriaţii vin în concediu". Ideal ar fi ca să identific aceste trenduri şi să acţionez: voi creşte rata bazală să acopere creşterea de la 4 ore după masă şi voi cumpăra euro vara.

Am încercat să ţin un astfel de jurnal, dar am eşuat de fiecare dată, strângând, în proces, o colecţie impresionantă de carneţele care mai de care mai drăgălaşe (vânzătoarele de la magazinele de papetărie mă iubesc). Bine, faptul că îmi luam un nou carneţel inainte de fiecare vizită la diabetolog, nu ajuta.

Apoi, am profitat de era tehnologică în care trăim şi mi-am instalat o aplicaţie pe telefon: OnTrackDiabetes. Aplicaţia e excelentă, singurul dezavantaj pentru mine a fost că nu puteam vedea datele pe mai multe zile pe un singur ecran. Am uitat de ea atunci când factorul "noutate" a expirat.

Ieri am trecut la Google documents. Am găsit un template pentru utilizatorii de pompă (are coloane pentru cele 24 de ore). Am petrecut ceva timp cosmetizându-l după bunul meu plac. Ar mai fi ceva funţionalitate de adăugat: calculul mediei glicemiilor pe o lună, pe zi, hemoglobina glicozilată estimată, media de carbohidraţi pe zi şi aşa mai departe. Îmi e uşor să completez documentul şi de la lucru şi de acasă; acum mai rămâne să încerc să îl completez măcar săptămânal.

Până atunci, la muncă. Am de completat glicemiile şi dozele pe ultima lună :)

Edit:
Sunt o idioată. Pompa ţine minte ultimele 30 de bolusuri, erori, alarme, rate bazale temporare şi totaluri zilnice de insulină. Aici scrie mare şi clar: "Memory. With the ACCU-CHEK Spirit insulin pump, you can view the 30 most recent results for boluses, alerts and errors, insulin totals and temporary basal rates."
Bine, există un software şi un device pe USB pentru download-ul datelor, dar momentan nu pot să îmi completez tot jurnalul. Ce mă bucur!

No comments:

Post a Comment