16.3.11

Tipuri şi etichete

Ţine de psihologia umană să încercăm să încadrăm totul în categorii. Să împărţim după tipuri şi să punem etichete.

Diabetul nu face excepţie. Acum 16 ani, când am fost diagnosticată, împărţeala părea simplă: diabet de tip 1 (insulino-dependent sau juvenil) şi diabet de tip 2 (non-insulino-dependent). Limpede şi simplu.

Acum doar o simplă căutare pe Google ne arată că diabetul vine în multe tipuri. Diabet gestaţional (tip 3). Pre-diabet. LADA (tip 1.5). MODY. Diabetul de tip 2 nu mai e non-insulino-dependent, pentru că, pentru mulţi pacienţi, schema de tratament include şi insulină. Diabetul de tip 1 nu mai e diabet juvenil, pentru că apare şi la adulţi. Diabetul nu se mai pictează în alb şi negru, ci în multe, foarte multe, tonuri de gri.

Astăzi însă aş vrea să vă povestesc despre tipul 3 de diabet. În unele surse se referă la diabetul de sarcină. Şi mai există un studiu din 2005 (sincer, am citit articolul dar nu mi s-a părut a fi concludent). Dar nu la asta mă refer acum. Ci la un termen din jargonul diabeticilor (cei din State sigur îl folosesc, nu ştiu dacă a fost adoptat la nivel internaţional): type 3 diabetic.

Un diabetic de tipul 3 e o persoană care are în îngrijire şi/sau care ţine la o persoană cu diabet. Mămici de dulcinei. Taţi, bunici, fraţi ai copiilor cu diabet. Soţi, soţii, iubiţi, iubite, prieteni şi colegi ai celor care suferă de diabet. Grupul de oameni pe care ne putem baza, care ştiu să trateze o hipoglicemie, care vin cu noi la programările la doctor, care citesc împreună cu noi etichetele alimentelor şi numără carbohidraţi. Care se trezesc în mijlocul nopţii să se asigure că suntem ok. Care ne sprijină atunci când diabetul devine o boală dizabilitantă.

Tipul meu 3 îmi aduce zahăr şi apă cînd nu sunt în stare să ajung până în bucatărie. Mă întreabă seara care mi-au fost glicemiile de peste zi. Mă oprește când mă reped la o bucățică de ciocolată, îndemnându-mă să mă testez și să fac o corecție mai întâi. Tipul meu 3 e lângă mine când fac acele lucruri pe care mi s-a spus că diabetul mă va împiedica să le fac.

No comments:

Post a Comment